vrijdag 9 oktober 2009

Sytze Schalk over De angstman

Het idee voor De angstman ontstond na het lezen van een tekst van Don Duyns met daarin de zin ‘Ik de angstman’. Ik hou van de dubbelheid van het begrip. Is ‘de angstman’ iemand die bang is voor alles of is hij de boogieman, het monster onder je bed? Het stuk gaat over een man in een donkere kamer. Hij zit gevangen in zijn eigen angst. Angst voor vliegtuigen, angst voor honden, angst voor alles behalve de dood. Doel is de voorstelling echt een ervaring te laten zijn, onder de huid en suggestief, beklemmend en tijdloos. Regisseur Harm van Geel, acteur Anne Stam, vormgever Dirk Sonneveld en ik hebben het concept gaandeweg samen ontwikkeld. De tekst van Don heb ik versneden met mijn eigen teksten. We delen een fascinatie voor de donkere, perverse kant van de mens. In mijn werk zoek ik vaak die dingen op waar ik het zelf ook liever niet over heb. Door het schrijven probeer ik mijn eigen taboes aan de oppervlakte te brengen, het slechte uit te drijven. Ik wil alle facetten van mezelf controleren. Controleverlies, dat is mijn grootste angst.

Regie: Harm van Geel. Spel: Anne Stam. Vormgeving: Dirk Sonneveld.


Foto: Sanne Peper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten